سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . از نادانی و بیهودگی و از گفتار و کردار بد به تو پناه می برم . [امام علی علیه السلام ـ در دعای یوم الهریر در پیکار صفّین ـ]
سرچشمه

به نام خدا

مخلصین در قرآن ( امید و اخلاص )

اشاره مستقیم خداوند در قرآن به انسان مخلص شامل 5 نفرمی باشد ( که همگی پیامبر هستند )

حضرت یوسف (ع) سوره یوسف آیه 24 : وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ 

  – حضرت موسی (ع) سوره مریم آیه 51 : وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ کَانَ مُخْلَصًا وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا (51)

حضرت ابراهیم (ع) – حضرت یعقوب (ع) – حضرت اسحاق (ع) سوره ص آیات 45و46 :

وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِیمَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ أُوْلِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ (45)

إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ (46)

 – پیامبر اکرم (ص) سوره زمر آیه 11 :  قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ (11) زمر

سوال :‌ با توجه به اسامی ذکر شده آیا تنها پیامبران شایسته رسیدن به مقام مخلصین حقیقی هستند ؟


نکات قابل توجه آیات :

1-خداوند علاوه بر برشمردن صفات مخلصین در قرآن و همچنین شرایط رسیدن به مقام مخلصین الگوهائی بشری به عنوان نماد کامل اخلاص برای ما معرفی کرده است ،

توجه به الگوپذیری در تربیت به عنوان یکی از مهمترین اصول در نظر گرفته شده تربیت انسان

2- برطبق آیات الهی پیامبران بشری هستند مانند ماقَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَمُنُّ عَلَى مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَمَا کَانَ لَنَا أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ  ، (ابراهیم 11)در نتیجه هر انسانی با توجه به الگوهای مطرح شده در قرآن کریم توان رسیدن به الگوی تعریف شده خود را دارد ( توجه به سیره پیامبر به عنوان یکی از راه ها ) و در نتیجه رسیدن به حد اعلای مخلصین ، هر انسانی بنا بر سعی وتلاش صورت گرفته به الگوی مورد نظر نزدیک خواهد شد .یکی از زیباترین نمادهای امیدواری در قرآن بررسی سیر اخلاص است پیامبر آئینه ائی است فرا روی انسان تا تابش وحی ر ابه انسان بازتاب دهد بازتابی که سیر زندگی اتنسان را روشن می سازد و نور امید را همیشه فروزان نگاه می دارد .

3- انسانها برای رسیدن به کمال خود ناگزیر از شناخت تمام جوانب الگوی خود هستند و از آنجا که انسانها موجوداتی مختار هستند هر کدام بنا بر علاقه خود گوشه ائی از خصایل نیک الگوی خویش را انتخاب کرده وبا تاسی از ان به پرورش ان خصیصه می پردازند مثلا یکی از حسن خلق پیامبر الگوی ساخته و در این جنبه به کمال رسیده ودیگری ... این انتخاب و عمل نه تنها ضعف نیست بلکه حسنی است هم برای مربی و هم برای متربی ولی مومن زیرک کسی است که با شناخت همه جوانب الگوی خویش همه تلاش خویش را به کا رببند تا به اعتدال در صفات و رفتار الگوی خود برسد اعتدالی که پیامبر اکرم (ص) در تمام شئونات زندگی پر ثمر خویش داشتند .

4- در دو آیه از معرفی مخلصین خداوند کلمه (( عبد )) را شرط رسالت معرفی کرده است شرطی که تا انجام نشود رسالت داده نخواهد شد شرطی که قابل دست یابی برای همه انسانها است .یوسف آیه 24  وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ /قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ (11) زمر

5- ذکر در اخلاص پیامبران ( تکرار )وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِیمَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ أُوْلِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ (45) إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ (46)  سبب عدم فراموشی خواهد شد اصل عدم فراموشی که دائما یادمان باشد مسیر قابل دسترسی است موسی (ع) رسید و ما هم با سعی وتلاش توان رسیدن داریم ، این ذکر یکی دیگر از شیوه های تربیتی خداوند برای انسان است وبر همین اصل قرآن خود ذکر است و باب رحمت خدا که هیچگاه نا امید از رحمت او نشویم ... بابی است گشوده شده برای همه انسانها تا یادمان نرود برای رسیدن باید در مسیر شان گام برداریم یادمان باشد اخلاص فرش راه کمال است یادمان باشد ... یادمان باشد خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ 

و ما انسان را آفریده‏ایم و مى‏دانیم که نفس او چه وسوسه‏اى به او مى‏کند و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم (16) ق

 



مرزلن ::: چهارشنبه 86/11/3::: ساعت 11:13 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ